Det är få som kommer ihåg det och ännu färre som möjligen lade märke till det. Det är den 10 september 2010 på Kungsgatan i Luleå. Idag huserar Länsförsäkringar Fastighetsförmedling i lokalerna, den kvällen invigde reklambyrån JOB sina nya lokaler – sedermera Yours. Det var mingel, dryck och så var det musik med Tomas Bäcklund & Boden. Han sjöng om att ”Släpa med mig hem” vore en bra grej. Jag och min lika musikintresserade chef Kurt-Åke tittade på varandra och var ändå mest fascinerad av tjejen på trummor. Vad vi sa kommer jag inte riktigt ihåg, men det var något i stil med ”hon har något!”.
Om det tog några veckor eller månader, kanske ett år, jag vet inte. Men sedan var historian att det skotska klassbandet Glasvegas blev av med sin trummis och letade en ny. Någon form av audition gjordes på Musikhögskolan i Piteå, möjligen med en videosnutt som senare slutade med att Jonna Löfgren från Boden helt galet blev trummis i ett av Europas största band.
Jag fortsatte följa henne i Glasvegas som jag redan innan lyssnade mycket på, och när hon mycket senare bankade trummor på Gültzauudden en augustikväll med luleåpojken Hurula sa jag att när jag en dag blir en stor artist och uppfyller mina egentliga drömmar ska hon leda mitt band och spela trummor. Kosta vad det kosta vill. En dag. När Lars Winnerbäck nu stod på scenen i Luleå satt Jonna vid trummorna.
Mycket flyger under radarn, men med norrbottnisk musik har det hänt ofattbart mycket senaste femton åren. Att kommunala Musikskolan, kommuners spellokaler och Norrbottensmusiken har haft en avgörande roll är helt självklart. Men också en elitsatsning som bestått av BD Pop. Från början några personers idé inom Norrbottensmusiken, som blev ett projekt som dåvarande Kommunförbundet tog ansvar för, som sedan blev ett EU-projekt och som jag själv var med och drev en bolagisering av för lite över tio år sedan. Ska det bestå måste det göras svårt att lägga ner och ges förutsättningar att långsiktigt utveckla artister.
BD Pop har ibland fått kritik. Det ska allt drivande ha, annars driver man inte något nyskapande och trampar inga traditioner på tårna. Ett tag lutade det mer åt ett skivbolag än något annat, det tyckte vi inte var rätt. Musikens Makt uppstod hos BD Pop, det var fantastiskt bra men behövde andra som tog över. Fler saker som på riktigt uppstod var massor av talangfulla artister med ambitioner och som fick möjlighet att utveckla sin musik och sina drömmar. Park Hotell, Ludvig Svartholm, Olle Nyman, Raubtier, Mattias Alkberg, Markus Fagervall, Zacke, Jord, Anton Björkenvall och Movits!. Om Movits! skulle vara Movits! utan BD Pop? Jag vet inte. Kanske, men jag är på riktigt inte helt säker. De senare årens stjärnor har jag sämre koll på, förutom The Magnettes, och inte minst Rebecka Digervall.
För några veckor sedan halkade jag in på Norrbotten Media Weeks efterfest. Zacke ställde sig på scen och drog sina dängor. Bredvid honom stod Rebecka, som om hon lirat med karln i hela hans karriär. Från låt till låt höjde hon akten med rösten och scennärvaron. Något slog mig då, hur alla är där för alla andra. Hur alla som mötts genom åren kommer tillbaka, producerar varandra, lirar med varandra, kompar, sköter tekniken och ljudet, och liksom bara är ett gigantiskt norrbottensföretag.
Under alla år jag med fascination följt BD Pop och tidigt satt i deras styrgrupp har alla som passerat också återkommit. Det finns säkert en försörjningsaspekt i det, men ändå slår det mig hur så många som gång efter gång ger sin grej till sina andra artistvänner. Rebecka har släppt musik med Tall Blonde och Febern men lirar så klart främst med nästan världskända The Magnettes. Där finns också både Sanna Kalla och Tomas Bäcklund Thuneström. Tomas Bäcklund? Ja, han från den där septemberkvällen efter Kungsgatan 2010, då med Jonna Löfgren på trummor.
Musikscenen i Norrbotten har blivit något. Den har blivit något för att länet har så sjukt mycket talang och musikskolor där de fått lära sig grunderna. Till en struktur som gör det möjligt att våga prova sina ambitioner, och hur dessa kan byggas för att växa till något mer. Sedan flera år finns också BD Songwriter, ett upplägg där lovande textförfattare får utvecklas tillsammans med proffsen, bland annat med David Lindgren Zacharias. David som tillsammans med bland andra Aron Tideström en gång i tiden kom med hela idén till BD Pop. David Lindgren Zacharias skriver idag åt Darin, Clara Klingenström, Anna Bergendahl och många fler. Aron Tideström som den som lade grunden till dagens BD Pop och var väldigt drivande och betydelsefull som projektledare under många år i början.
Samverkan är precis som samverkan borde vara. Samverkan på riktigt. Rebecka Digervall hjälper rapparen Zacke. Alla har alltid hjälpt alla.
Jonna Löfgren är jag helt säker på har ett par trumpinnar med i något som ingen berättat. Annars är hon bara den där ikonen och förebilden som visar att om barnen bankar på kastrullerna där hemma… säg inte åt dom att sluta. Be dom banka ännu mer, men kanske i garaget.