Norrbotten. Ibland kanske lite slött. Ibland kanske lite trist. Eller som nu grått och inte ens vinter. Men dubbdäcken är tidigt på. För man vet aldrig. Men oftast är Norrbotten något helt annat.
Norrbotten är väl egentligen på sitt sätt ungefär som alla andra delar av Sverige. Alla tycker att deras del av världen är den vackraste, mest innovativa och den med bäst framtidsutsikter. Det som skiljer ut oss i vår region är att vi länge vågat. Vågat satsa på en del nya saker genom åren. Och vågat vara långsiktiga.
BD Pop skapades en gång för att utveckla musikbranschen i länet. En sån där satsning som började som en idé hos några musikintresserade personer, som blev ett projekt och sen ett EU-projekt hos dåvarande Kommunförbundet i Norrbotten (nuvarande Norrbottens Kommuner) – och som sedan blev en långsiktig satsning genom att några kommuner och dåvarande Norrbottens läns landsting (nuvarande Region Norrbotten) bildade BD Pop AB under 2011. Grunden har alltid varit att på olika sätt göra det möjligt för den person i Norrbotten som vill försöka satsa och leva på sin musik, ska kunna ha möjligheten att göra det i Norrbotten.
Att utveckla musikbranschen handlar om hundratals saker och inte bara om att låta människor spela in sin musik. BD Pop jobbar med allt från arrangörer, turnékunskap och att nå ut med sin musik till livespelningar, tekniker och att coacha textförfattare som kanske inte själva främst vill stå på scenen.
I bara utgivna produktioner som idag finns på världens streamingtjänster har BD Pops samproduktioner streamats 50 miljoner gånger. Läs den meningen en gång till.
Vi gör en massa bra saker i Norrbotten. Saker som världen ser, hör och upplever. Och lär sig av.
Här har ni 7 minuter att vara stolta över. En kort film om vad BD Pop gör och har gjort under alla år. Det är ert ni norrbottningar.