Krönika i Heart of Laplands nyhetsbrev inför sommaren, läs hela nyhetsbrevet här.
Jag har sedan snart två månader tillbaka kommit in som tf verksamhetsledare. Är ursprungligen från Gällivare men sedan många år boende i Luleå. Östra Norrbotten är jag rätt berest i då jag under många år som fotbollsdomare nog varit på varenda fotbollsplan vi kan uppbringa. När jag inte jobbar är jag i stugan på Seskarö, där jag nu också sitter på altanen och skriver det här.
Jag har följt besöksnäringens utveckling under många år. En sak är säker, det har hänt väldigt mycket de senaste åren i Östra Norrbottens kommuner. Det blomstrar av nya initiativ, nya produkter och reseanledningar och det är ett väldigt ökat intresse att satsa på en av världens mest växande näringar. Redan nu ser vi att 2017 hittills varit ett bra år med bra tillväxt och vi väntar med spänning på siffrorna från TEM för 2016 som kommer vilken dag som helst.
I Heart of Lapland har sommaren rivstartat med 200 glada Birkaresenärer som alla njöt av en dagstur bland älgar, Kalix löjrom och kanoner. Ett utmärkt exempel på när samverkan i regionen ger effekter på fler ställen än där gästen landar, i detta fall via ett kryssningsfartyg i gamla Malmhamnen i Luleå. Närmaste veckan besöker ytterligare drygt 400 resenärer oss från de återstående kryssningar som Birka gör upp till Luleå. Ett annat exempel är isbrytaren Polar Explorer som i vinter stått i Kalix, men också gett stora effekter bland annat i Haparanda. Många gånger tror jag inte vi ser allt som sker för alla träden i skogen, ser hur vi samverkar. Hela regionen jobbar starkt tillsammans. Samarbete är inte något man kan checka av att man gör. Det är ett ständigt arbete med att både formellt skapa strukturer, förstå varandras utmaningar och uppdrag och inte minst prata med varandra.
I Norrbotten är besöksnäringen organiserad genom att Swedish Lapland Visitors Board är regionens företrädare och arbetar med att stötta näringens ambitioner att göra affärer av den stigande efterfrågan på våra produkter och upplevelser. Styrkan ligger i samverkan mellan lokala offentliga och privata aktörer. De gemensamma satsningarna maximerar verkligen våra möjligheter att skapa nya jobb, nya företag och nya produkter. Istället för att alla kommuner är sin egen destination, när gästen mycket sällan bryr sig i vilken kommun de nu befinner sig i, har vi i Östra Norrbotten varit föregångare i länet och organiserat oss gemensamt under destinationen Heart of Lapland. Heart of Lapland är också en medlemsägd ekonomisk förening. Jag hoppas vi kan fortsätta bygga besöksnäringen tillsammans.
Större delen av verksamheten drivs genom Swedish Lapland Visitors Boards projekt ”Destination Capacity Building in Swedish Lapland” där vi också mäter våra framgångar i siffror. Under lite mer än 1 ½ år och fram till och med februari har vi i Heart of Lapland exempelvis involverat 43 företag i olika insatser och utbildningar, 23 nya internationellt säljbara produkter har kommit till där 10 av dessa är inom laxfisket. Runt 100 000 personer har sett de fina fiskeporträtten som Hooké gjort med ett antal av områdets fiskeprofiler, se dem på vimeo.com/hooke. Projektet är ett bra exempel på när vi gemensamt kan förmera våra resurser för att få den globala resenären att besöka oss. Kommunerna, regionen, EU och vi själva finansierar satsningen.
Jag kan förresten berätta att efter Stockholm är Swedish Lapland den del av Sverige som internationella media skriver mest om. Bara under januari till mars i år skrevs det 277 artiklar som berörde Swedish Lapland. Det så kallade medievärdet uppgick till hisnande 88,7 miljoner under bara dessa tre månader. För att vi gör saker tillsammans och tror på en gemensam plattform och ett stark gångbart varumärke internationellt! I Heart of Lapland är vi med och levererar säljbara produkter ute hos våra fantastiska företag.
Det känns härligt! Nu vill jag önska er alla en fantastiskt skön sommar. Jag ska lata mig i Haparanda skärgård, antingen på altanen på Seskarö eller på stranden på Seskar Furö.
Johan Sjökvist, tf verksamhetsledare i Heart of Lapland
Johan var tidigare utvecklingschef för The Node Pole, regionens tidigare PR-, sälj- och marknadsbolag för fler datacenterinvesteringar till regionen och innan det näringslivsstrateg hos landstinget under många år, bland annat ansvarig för just besöksnäringsfrågorna. Driver numera egen verksamhet i Johan Sjökvist AB. Har du tankar och funderingar på arbetet runt Heart of Lapland och besöksnäringen, tveka inte att höra av dig till johan@heartoflapland.com