Som både lokalpatriot och modeintresserad letade Jimmy Renlund skjortor med mönster som hade kopplingar till våra rötter eller till Norrbotten. Det fanns inga, så han fixade några egna som han skulle ha till sig själv. Men eftersom han ville ha ett speciellt tyg behövdes det tillverkas i större volymer, så han tänkte att han väl fick sälja de som blev över. Där föddes SON, eller Style of Norrland som det står får. Ett klädmärke inspirerat av naturen, kulturen och människorna här uppe. Inte minst inspirerat av Jimmy Renlund själv.
Det här är en extra intervju som inte var planerad från början. Jag blev inspirerad och jag tycker det är så grymt fränt att dra i gång ett klädmärke och hitta bra vägar för att kunna göra det.
Hej Jimmy Renlund grundare av SON, vem är du?
– Jag är en kreativ och väldigt modeintresserad människa som sedan 2014 driver klädmärket SON med plagg inspirerade av de norra delarna av Skandinavien.
Vad gör SON?
– SON står för Style of Norrland och vi vill berätta om en plats i världen där vi har stora kontraster och starka färger. Det gör vi genom kläder där vi designar alla våra tryck själva. De är inspirerade av naturen, kulturen och människorna här. Vi arbetar alltid för att få bästa kvalitet och vi arbetar bara med fabriker som vi vet har ett hållbart tänkande och goda arbetsvillkor.
Vad drivs du av?
– Vad jag drivs av? Haha ja, det är nog av ren lokalpatriotism. Av den där känslan för det lokala och vad vi har här vill jag skapa något unikt och internationellt. Jag skulle vilja rita om modekartan i Sverige så att det är Luleå och Norrbotten som är mittpunkten.
Att ge sig in i modebranschen och starta ett klädmärke är djärvt, men vad är er speciella grej?
– Vår grej är unika mönster, och vi är nog jäkligt vassa på just det. Men också att skapa en bra kundupplevelse via vår webbutik, ända från beställning till leverans.
Vad fick dig att bli företagare där och då?
– Jag tycker om att skapa och vara kreativ samtidigt som jag gärna engagerar mig i det jag tycker om. När jag letade skjortor till mig själv som hade något motiv med kopplingar till mina rötter eller Norrbotten hittade jag inga. Första tanken var att bara fixa några skjortor till mig själv, men eftersom jag ville ha ett speciellt tyg så krävdes det att jag beställde ganska många, så jag tänkte att jag får väl sälja resten. Där föddes Style of Norrland. Det har gått sex år och vi har utvecklats eftersom. Det känns riktigt bra.
Har coronakrisen påverkat er verksamhet?
– Det har den absolut gjort, vi märker det framförallt hos våra återförsäljare som har fått ett minskat kundunderlag. Det är väldigt tydligt.
Hur ser marknadsläget ut nu om du skulle jämföra det med samma tid förra året?
– Det har hänt ganska mycket sista året så det ser bättre ut nu än förra året, men som sagt enbart för att vi har hunnit bygga upp en större marknad och produktbredd än vid samma tid förra året. Dock så hade vi räknat med att gå bättre än vad vi gör nu på grund av coronan.
Har ni gjort några förändringar med anledning av denna situation?
– Ja, vi har försökt att jobba hårdare med sociala medier och stärka vår närvaro online och erbjuder fria frakt och returer. Vi har alltid jobbat mycket med våra sociala kanaler och vår försäljning via vår webbutik, men lite extra har det blivit nu.
Har du några exempel på hur ni arbetar i sociala medier?
– Det är egentligen inget konstigt, något som alla borde bli bättre på. Även vi har en del att lära oss, men vi försöker vara aktiva och ta tillfällen i akt. Planerar man för mycket och har för strikt struktur på vad man ska publicera kan det bli stelt och förutsägbart.
– Men ett år när det var “Black Friday” och alla körde halva priset och reade ut sina sortiment så dubblade vi priset och gjorde en grej av det, mest för att bryta mönster och synas. Tro det eller ej, men vi sålde ganska bra på det. Nu i helgen så blev det bra effekt av att vi gjorde en grej av att det inte finns några torskar på vår skjorta med fiskmönster. Alltså att försöka se tillfällena och våga göra något, men att hålla sig på rätt sida så att det inte blir en motsatt effekt.
Hur ser du på alla stödåtgärder som kommit? Behövs det andra insatser? Vad är viktigast att det görs lokalt?
– Möjligheten till permittering är super och även det regionala stödpaketet som gör att det blir lättare att kunna få konsultstöd nu. Riktigt bra.
När allt är som vanligt då, hur är det att vara företagare i din kommun?
– Tycker att det är superbra, många peppar en och tycker att det är roligt med satsningar i en annars rätt liten bransch i Norrbotten. Så jag är bara glad och nöjd.
Tack Jimmy, men hur mår Norrbotten då, tycker du?
– Det kändes som att vi mådde bättre än någonsin innan det här med covid-19, en massa nya satsningar inom turism och andra branscher. Jag hoppas att vi alla försöker kämpa oss igenom den här tiden. Vi är på rätt väg, det är en annan känsla idag i Norrbotten än för kanske tio år sedan. Kommer vi bara igenom det här så kan vi fortsätta ösa precis som innan.
Här hittar du Jimmy Renlund och SON
Hemsida: www.styleofnorrland.se
Facebook: facebook.com/styleofnorrland
Instagram: instagram.com/styleofnorrland/
Ort: Luleå
Kommun: Luleå kommun
_____
Är du intresserad av att vara med och berätta din historia eller har du tips på företagare du vill läsa mer om? Hör av dig till johan@johansjokvist.se.
Vill du vara med och heja på “Hur mår Norrbotten?”
Swish: 070-227 52 10
Bankgiro: 200-4703 (Johan Sjökvist AB)