SAS producerar en reklamfilm och förflyttar sig från att prata om biljettkampanjer och vackra resmål till något större och vad man vill stå för.
Arméer tar över spelrummet, det hatas och det ska bojkottas. En partisekreterare i ett stort parti i Riksdagen pratar om att SAS håller på med ”självhat” och att hen aldrig mer ska flyga med SAS. Låt bli då liksom. Det var ganska väntat. Reaktionerna och dreven var sannolikt också ett scenario som SAS och deras PR-konsulter värderat. Kanske bara inte nog bra.
Att det som sägs i reklamfilmen är sant är inte så viktigt för dreven. Sällan har de ens sett hela filmen, eller läst hela artiklarna de rasar om. SAS syfte är något större, dreven och hatets syften likaså. Precis som tidningsartiklar ofta blir omtalade för vad som står i rubriken, ingressen och hur de bildsätts händer ungefär samma sak här. Budskapet eller kärninnehållet far bort i filmens tidiga brus och bilder. Det riktiga budskapet uppenbaras lite för sent. Som i artiklar där rubriken och bilden får tala för artikeln – men om man läser så är det nästan inte det som allt handlar om. Det vet media och väljer dramatiken och konflikten före innehållet. Därför att de driver intresse, det är ganska mänskligt. SAS gör lite av samma misstag här. Och det rullar igång mer än de sannolikt trodde.
Man kan ha funderingar på om tajmingen från SAS var så där jättebra, kanske inte. Stora företag som SAS är däremot inga korkskallar, de vet precis vad de gör men felvärderar möjligen utkomster ibland.
SAS fick istället kritik för att de plockade ner filmen och på något sätt böjde sig för dreven. De gick hem och hämtade andan, stod fast vid sin övertygelse och kärna – klippte om lite i filmerna så att budskapet kommer mycket tidigare – och publicerade igen. Att de sen pratar om ”attacker” är väl en fråga om definitioner. Det är sannolikt sällan organiserade attacker sådana här gånger, så länge ”rätt” forum och avsändare tar ställning och delar går det helt enkelt ruskigt snabbt. Likasinnade driver på tillsammans. Dessa typer av ”attacker” eller hatdrev får man helt enkelt räkna med när man tar ställning. Det kommer bara bli vanligare. Men man kan också räkna med att det om någon dag dött ut och bojkotten inte infinner sig i någon ens mätbar skala.
Om det här kommer att ha någon egentlig negativ effekt på SAS bokningar? Knappast. Istället tror jag det stärker dom.
Det man kan lära sig av sånt här är att alltid på riktigt värdera vad det kan bli för reaktioner på vad man som företag uttrycker eller vad man säger. Oavsett om det är i reklam, i ett pressmeddelande, när man blir intervjuad av en journalist eller vad man publicerar i sina kanaler. Det är egentligen kommunikationens kärna. Det människor uppfattar är det som betyder något, nästan aldrig vad du vill säga.
I SAS fall tror jag uppfattningen om deras förflyttning på sikt är långt mer betydelsefull för dem än om en partisekreterare flyger med dom eller inte.
Här är den urspungliga filmen:
https://www.adforum.com/creative-work/ad/player/34613729/what-is-truly-scandinavian/sas-scandinavian-airlines