Piteåföretaget Blikk har vuxit snabbt, idag används deras affärssystem av cirka 10 000 personer runtom i Sverige. Coronakrisen har dessutom medfört ett ökat intresse för Blikks produkter när fler jobbar hemma och företag behöver ställa om till ett digitalt arbetssätt och effektivisera sina arbetsflöden. Kersti Bergström från Piteå vände hem efter femton år i London och är idag VD för Blikk. Hon menar att det har hänt mycket positivt på hemmaplan de senaste åren, bland annat en ökad satsning på företagande och kompetensutveckling.
Hej Kersti Bergström, VD för Blikk, vem är du?
– En hemvändare! Nu är det nio år sedan jag och min familj flyttade hem till Piteå från London där vi bodde i femton år. Där jobbade jag som projektledare och studiochef på en rätt framstående design- och animeringsstudio. Tillbaka i Piteå började jag arbeta med marknadsfrågor och var först på dåvarande Helikopter Brand Design som nu är en del av Oh My!. Sedan har jag varit marknadsansvarig på Skoogs och KUST i Piteå.
– KUST jobbade jag också med på Helikopter, så det var häftigt att senare få vara med att operativt bygga upp varumärket och upplevelsen. Det är samma med Blikk, jag var med från starten innan det hette Blikk. Jag anställdes som marknadschef för två och ett halvt år sedan och fick rollen som VD i november 2019.
Berätta, vad gör Blikk?
– Vi minskar företagens administration. Vi hjälper dem att samla sina viktigaste funktioner i ett och samma molnbaserade system vilket ger effektiva arbetsflöden och ofta stora tidsbesparingar. I centrum står projekthantering och tidrapportering, dessa delar är riktigt vassa i Blikk. Egentligen erbjuder vi ett komplett affärssystem, men man kan också integrera Blikk med sitt ekonomisystem. Enkelheten och överblicken är viktiga bitar. Alla på företaget kan följa hela affärsflödet – från sälj till projekt, tidrapportering, faktura- och löneunderlag. Du kan också jobba i Blikk via datorn eller i en app i mobilen.
– Idag har vi cirka 1300 kunder och 10 000 användare i hela Sverige i väldigt många branscher. Vi har allt från kommunikationsbyråer och IT-bolag till bygg- och hantverksföretag bland våra kunder. Blikk skapades i Piteå och lanserades 2017, alla anställda jobbar på huvudkontoret i Piteå. Vi är femton personer idag inom utveckling, sälj och marknad och användarstöd.
Vad drivs du av?
– Min drivkraft är nog till stor del densamma som Blikks. Vi vill vara en del av våra kunders framgång. Vi drivs av att göra deras arbetsvardag enklare, att hjälpa dem så att de kan jobba papperslöst och smidigt och på så sätt öka sin lönsamhet. Resan tillsammans med kunderna är den stora glädjen. För mig personligen och för hela bolaget är kundernas och användarnas upplevelse oerhört viktig, den är också lika central för våra utvecklare som för våra säljare och vårt användarstöd. Nöjda kunder är vårt mål, helt enkelt.
För mig personligen och för hela bolaget är kundernas och användarnas upplevelse oerhört viktig, den är också lika central för våra utvecklare som för våra säljare och vårt användarstöd.
Ni är på inget sätt ensamma om att driva affärssystem eller utveckla produkter som ni gör, så vad är er speciella grej? Varför ska kunderna välja er?
– Blikk ger ett komplett flöde och är ett flexibelt system som passar företag i väldigt många olika branscher. Våra grundfunktioner där vi är absolut skarpast är tidrapportering och projekthantering. Till den kärnan har vi lagt till viktiga funktioner som crm-system, resursplanering, e-signering av avtal, analys- och rapportverktyg med mera. Oavsett vilken roll du har på företaget så jobbar alla i samma molnbaserade flöde. Alla medarbetare får en bra överblick och slipper hoppa mellan olika system när man ska göra olika saker.
– Den kanske vanligaste responsen vi får från våra kunder är att de är nöjda med vår service och vårt bemötande. Vi jobbar väldigt kund- och användarfokuserat och pratar hela tiden med våra kunder och lyssnar in vad de har för behov och vad vi behöver utveckla.
– Vi tror också starkt på samarbeten. Visma är en av våra viktigaste samarbetspartners, de säljer vårt system som en White Label det vill säga under eget varumärke. Men vi samarbetar även med våra konkurrenter. Integrationer är nämligen centrala för Blikk och gör vår produkt ännu bättre eftersom kunderna får ett sömlöst flöde mellan viktiga system. Vi är öppna och tydliga med hur vi bygger våra relationer och inte särskilt hemlighetsfulla av oss, kanske är det lite norrländskt?
Vi samarbetar även med våra konkurrenter.
Har coronakrisen påverkat er verksamhet?
– Vissa kunder har påverkats vilket såklart är väldigt tråkigt. Många duktiga företagare och bolag har det kämpigt just nu. Vi försöker hjälpa till där vi kan och visa att vi finns för våra kunder. Generellt har vi märkt en större efterfrågan på våra tjänster. Jag tror att det handlar om att krisen har skyndat på digitaliseringen. När många jobbar hemifrån är ett molnbaserat system A och O för att verksamheten ska fungera smidigt och effektivt. Här kan ett system som Blikk verkligen göra skillnad. En av våra kunder sa till och med häromveckan: “Hade vi inte haft Blikk nu, vad hade vi gjort?”
– Många företag behöver också optimera sin lönsamhet och få koll på vad medarbetarna lägger sin tid på, så det har blivit extra viktigt med tidrapportering. Företag som av gammal vana jobbar i fyra-fem system kanske nu också får tid att se över sina arbetsflöden, och börjar titta på en lösning som Blikk där man kan samla hela verksamheten i ett system.
Har ni gjort några förändringar med anledning av krisen?
– Vi har nog gjort som de flesta: jobbat hemma när vi kunnat, och uppmanat alla att inte jobba vid minsta symtom. Alla event, mässor och tjänsteresor är så klart inställda men eftersom vi alltid jobbat mest med marknadsföring och kommunikation i digitala kanaler så påverkar det inte oss så mycket. Vi har alltid haft 99 procent av våra demovisningar och möten online. På så sätt var vi redan väldigt väl rustade. Jag tror att möten online generellt kommer att bli betydligt vanligare framöver, även efter krisen.
Vi har alltid haft 99 procent av våra demovisningar och möten online. På så sätt var vi redan väldigt väl rustade.
– Ur kriser föds samtidigt nya behov, och vi har påskyndat paketeringen av ett antal tjänster. Till exempel kommer vi i höst att presentera nya funktioner för byråer och deras kunder som jobbar gemensamt i Blikk via vår partnerportal. Sammanfattningsvis ser vi många möjligheter framåt att hjälpa nya målgrupper och ännu fler företag att ställa om till digitala arbetssätt.
Hur ser du på alla stödåtgärder som kommit?
– Situationen är unik, ingen hade kunnat föreställa sig att så mycket skulle förändras på så kort tid. Det viktiga är att både statliga åtgärder och regionala stöd snabbt kommer företagen till gagn, många branscher behöver hjälp här och nu.
– Lokalt finns några initiativ som tagits fram riktigt snabbt och som jag tror ger stor hjälp till många företag och föreningar. Ta bara Framtidsbanken hos Sparbanken Nord som avsatt flera extra miljoner till näringsliv, idrott och kultur i regionen. Ett annat exempel är Facebook, Företagarna och Norrbottens Handelskammare som tillsammans delar ut fem miljoner till företagare i Norrbotten. Alla sådana regionala initiativ kan göra väldigt stor skillnad.
Ta bara Framtidsbanken hos Sparbanken Nord som avsatt flera extra miljoner till näringsliv, idrott och kultur i regionen. Ett annat exempel är Facebook, Företagarna och Norrbottens Handelskammare som tillsammans delar ut fem miljoner till företagare i Norrbotten. Alla sådana regionala initiativ kan göra väldigt stor skillnad.
När allt är som vanligt, hur är det att vara företagare i din kommun?
– Väldigt mycket har förändrats till det bättre sedan jag kom hem för nio år sedan, det är min spontana reflektion. Stadskärnan i Piteå har utvecklats och det är mer fokus på innovation, företagande och kompetensutveckling. Piteå Science Park bedriver en viktig verksamhet, och det finns till exempel en YH-utbildning som digital strateg. Att vi odlar kompetenser och jobbar hårt för att behålla dem här är avgörande, vi på Blikk är beroende av det.
Tusen tack Kersti – till sist: Hur mår Norrbotten, tycker du?
– Bra, jag tycker att det finns en positiv framåtanda! Vi är innovativa, vi har datacenter, en växande spelindustri, många starka bolag inom förnyelsebar energi och en besöksnäring som är kreativ och spännande, för att nämna några exempel. Mixen är en rikedom i sig. Jag tror generellt att vi norrbottningar är bra på att gräva där vi står, kanske har vi också blivit bättre på att tro på oss själva och se vilken fantastisk region vi bor i.
Det handlar om att hitta nya affärsmodeller och våga satsa. Blikk är ett bevis för att det går.
– Många av våra kunder säger att det är skönt att vi är norrlänningar. De gillar att vi byggt upp vårt företag från grunden i Piteå och att vi verkar här, det ger en slags tillit. Och det är i Piteå vi vill vara, även om planer finns att lansera våra produkter utomlands inom något år. Vi lever i en digital och global värld, vilket ger fantastiska möjligheter för vår region. Det handlar om att hitta nya affärsmodeller och våga satsa. Blikk är ett bevis för att det går.
Här hittar du Kersti Bergström och Blikk
Hemsida: www.blikk.se
Facebook: facebook.com/blikk.se
Instagram: instagram.com/blikk.se/
Ort: Piteå
Kommun: Piteå kommun
_____
Är du intresserad av att vara med och berätta din historia eller har du tips på företagare du vill läsa mer om? Hör av dig till johan@johansjokvist.se.
Vill du vara med och heja på “Hur mår Norrbotten?”
Swish: 070-227 52 10
Bankgiro: 200-4703 (Johan Sjökvist AB)