Utveckling handlar om att förflytta sig. Hur förflyttar du dig?

Utveckling handlar om att förflytta sig. Hur förflyttar du dig?

I mitt sinne handlar utveckling om att förflytta sig. Att förflytta sin tanke och i förlängningen sin verksamhet. Men det är också bland det svåraste som finns, att göra det på riktigt och inte bara hänga med.

Utveckling är svårt. Det utmanar individer, oss själva och alla till vardags satta strukturer i hur saker fungerar runtom oss. Ibland handlar det om affärskulturer, ibland om normer i branschen och bland yrkeskollegor och ibland om hur saker alltid gjorts, finansierats eller kanske prioriterats. Det som alltid varit och som vi alltid tänkt är svårt att bryta upp. Att bryta ny mark är minst sagt utmanande. Ibland för utmanande. Men när någon brutit marken, blommat ut och fått en ny normsatt position har vi förflyttat oss. Utvecklat oss.

Det kräver rimligen lite mod, drivkraft, nytänkande och kanske någon form av rotlöshet.

Eller så är jag inte så säker på det. Det kanske handlar om att bara se bortom det givna.

Ser du bortom det du förväntas se?

När jag lyssnar på olika branschers utmaningar både nu och i framtiden handlar de nästan om samma saker. Det är problem med kompetensförsörjningen och att infrastrukturen måste bli bättre, numera också lite kryddat med att digitaliseringen sköljer över dem. Det spelar nästan ingen roll vilken bransch det handlar om. Det spelar heller ingen roll om det ens är en bransch, det är samma sak för kommunerna och för Regionen själv helhet. Får vi bara ordning på kompetensförsörjningen och all infrastruktur kommer allt bli bra. Jag undrar om det verkligen är förflyttning?

Jag menar alltså inte, det måste man ju alltid säga i sådana här sammanhang, att dessa två utmaningar är vare sig överdrivna eller obefintliga. De är så klart helt närvarande. Jag raljerar lite. Men om man år ut och år in identifierar kompetensförsörjning och infrastruktur som de största betonggrisarna att ta sig över så är risken att dimridån blir för tjock för att se andra mål framför sig. Risken finns att man inte tar de där stegen framåt för att på riktigt förflytta sig. Man fastnar i samma loop med att jobba med de stora givna frågorna istället för att hitta nya former och fler drivkrafter att verkligen ta sig framåt.

Hur förflyttar du och din organisation er i tanken?

Hur jobbar ni med att förflytta ert sätt kommunicera och vad ni säger?

Vill du uppfattas som utvecklingsinriktad behöver du så klart ha ordning på grejerna och just ständigt förflytta dig, men du behöver också fundera på hur du uppfattas och hur du kommunicerar ditt uppdrag, din betydelse, dina framgångar och din förflyttning. Till kunder, medborgare, medlemmar, media, politiker och till de som står för exempelvis din finansiering. Hur du uppfattas bestäms av allt tillsammans. Vad du skriver i en projektrapport, i en ansökan, i dina olika kanaler på Facebook och LinkedIn, vad du tar upp och hur du uttrycker dig i debattartiklar och krönikor och vad du väljer för svar när journalister hör av sig.

Där har många mycket att utveckla. Men det går att förflytta sig.

 

____

Johan Sjökvist AB
Konsult inom Public Affairs & PR, strategisk kommunikation, ledning & utveckling

Bred erfarenhet med kompetens inom
– Politik och opinionsbildning
– Regional utveckling
– Kommunala, regionala och nationella beslutsprocesser
– Projektfinansiering och EUs strukturfonder
– Offentliga bolag och offentligt hel- eller delfinansierade verksamheter
– Investeringsfrämjande
– Näringslivsutveckling

johansjokvist.se

Facebooktwitterredditlinkedinmail