Skärmdump NSD 2019-10-04

Kommentar: Norrbottens Media köper Piteå-Tidningen och Norran

Bild: Skärmdump i all välmening från NSD, 2019-10-04

Här är några högst okvalificerade kommentarer till dagens nyhet.

Idag kom så en strukturell nyhet som ändå är värd att nyansera lite grann. Norrbottens Media, eller NTM-koncernen, har gjort en avsiktsförklaring i att gå samman med Piteå-Tidningen och Norran i Västerbotten. Avsikten är att bilda Norrmedia. I kommentarstrådar rullar diskussionen varm. Det handlar mest om att Piteå-Tidningen säkert snart är ett minne blott.

Efter att för en tid sedan blivit tillsagd att ”vara försiktig” med hur jag kommenterar varför tidningar gör som de gör och jag därmed anklagar dom för att ”bara vara ute efter klick”, har jag lämnat diskussionen om media och deras förehavanden. Det är kanske lika bra. Det blir sällan ett fruktsamt samtal och hamnar snabbt i tidningars rubriksättning, eventuella klickjack, vinklar och betalväggar istället för att kunna lyfta till en högre diskussion om media och mediehus roll i samhället och på vilket sätt de förvaltar det mer än att granska och rapportera. Men jag klev bort från den diskussionen då jag kände att jag inte lyckades uttrycka mig nog väl när det mesta jag funderade kring uppfattades som kritik om att tidningar just bara jagar klick. Nyheten idag tycker jag ändå är värd att nyansera lite grann.

Tuff överlevnad för mediehusen, men Norrbottens Media gör helt rätt

Sedan många år kämpar lokalmedia runt om i landet med att hålla näsan över vattenytan. Alla företag måste ha intäkter för att leva och inte minst för att kunna ha anställda som gör jobbet. Tidningarnas intäkter består dels av vad papperstidningarna inbringar i prenumeration och lösnummer och dels av såld annonsering i tidningarna. På senare år kan man kopiera detsamma till det digitala, alltså att tidningarna försökt förflytta vårt långt invanda beteende att också betala för produkten även om den ligger på nätet i form av både en digital variant av den tryckta tidningen, så kallad e-tidning, och för att läsa artiklar på deras hemsidor. Till allt detta har en del en liten strimma pengar i form av statligt presstöd, men i sammanhanget är det inga pengar att tala om som kommer att hålla någon från att drunkna.

Lägg till detta din egen bild av hur vi bara under de senaste åren konsumerar nyheter, grovt sagt: mycket mindre i pappersform och i huvudsak på nätet. Nya aktörer kommer ständigt in, både som nyhetsproducenter och som distributionskanaler. Aktörer som inte bär med sig stora tryckerier och historia i sitt varumärke. Om jag ska exemplifiera med mig själv så är den första scanningen nyheter jag tar in under hela dagarna alltid via Omni. Kort sagt, affären är inte lätt att ta hem och därför har vi de senaste åren sett massor av nya former som testats, nytt innehåll som ska driva trafik till mediewebbarna för att förhoppningsvis ge nya prenumeranter och därigenom intäkter – konvertering som det kallas. Att nya strategier satts i verket för hur exempelvis rubriker sätts är tydligt, förändringen skedde ganska snabbt för några år sedan när rubriker på webbarna gick från att vara berättande till att locka till merläsning. Exempelvis ser man numera nästan aldrig: ”Anna Andersson ny chef för Annas Industrimontage”, utan istället ”Hon blir ny chef för Annas Industrimontage” eller ”Här är Annas Industrimontage nya chef”. Konvertera är helt naturligt levebrödet.

Att få affären att gå ihop är generellt i stort sett omöjligt för enskilda små tidningar idag, så klart med undantag. Man måste hitta samarbeten. Mediehusen har konsoliderat sig i rask takt senaste åren, sålts ut, gått samman, hittat nya ägare och kapital. Statsapparaten för att med presstöd och liknande parera utvecklingen med vita fläckar på mediekartan går mycket långsammare än vad intäkterna rinner ur husen. Så man måste.

Att Norrbottens Media nu väljer att gå samman med PT och Norran är helt naturligt och åtminstone någon form av konsolidering även i norraste Sverige har bara varit en tidsfråga. Jag är mer förvånad av att det tagit så länge. Lokalt har man strukturerat om sina tjänster, hittat nya affärsområden och till och med för den uppmärksamme skruvat ner alla titelskyltar från mediehusets vägg – där det sedan ganska länge numera bara står Norrbottens Media. Ett exempel på ett nytt affärsområde är att man på uppdrag av Luleå Näringsliv AB arrangerar deras näringslivsgala. Konferensverksamhet är i övrigt en ganska omfattande affär hos andra mediehus idag, exempelvis Dagens Industri ser nästan ut att arrangera mer konferenser än trycka tidningar numera. Säkert med framgång.

Mångas farhåga i dagens debatt är att med detta sammangående så är det snart bara en tidning från norra Västerbotten och uppåt, möjligen med olika logotyper och ledarsidor. Jag tycker man måste se det från olika håll. Redan idag är NSD och Norrbottens-Kuriren i stort sett samma tidning. Man håller sig säkert inom reglerna för hur de måste skilja sig åt, men bläddrar man i dom parallellt är det inte mycket som skiljer. Helt okvalificerat är min tro att en av dessa också kommer att försvinna inom överskådlig framtid, jag tycker ändå den lokala konsolideringen tyder på det. Men vad vet jag.

Med en större gemensam bas finns det nu åtminstone möjlighet att fortsätta ha bra produkter i norra Sverige. Man måste samordna sina baskostnader, sin administration, samnyttja resurser och samproducera visst innehåll om man ska överleva. Sammangåendet var helt naturligt och rätt väg att gå givet hur strukturen ser ut med tre rätt starka enskilda mediehus här uppe. Om det kommer att lyckas är upp till kunden att avgöra. Kommer PT mer och mer se ut och handla mest om Luleå lär det inte bli framgångsrikt. Samma logik kan säkert tillämpas även på Norran. Utmaningen för mediehusen är att fortsätta producera lokal, med betoning på lokal, journalistik och granskningar samtidigt som man orkar hålla redaktionerna i gång med allt vad det innebär i fasta- och overheadkostnader.

Så Norrbottens Media gör helt rätt.

Det intressanta är vilken rörelse vi får se framöver. När får vi fler exempel på superlokala initiativ som kan produceras med små kostnader och där inga papper trycks? Som jag ser det, antingen konsoliderar man sig och gör det bästa av saken – och slutar med sitt mantra i allt gnäll på ”amerikanska jättar” som ”tar” annonsintäkten, eller så gör man det helt motsatta. Go local. På riktigt.

Det jag också lärt mig ofta stämmer är att när någon säger att allt går så bra, intäkterna ökar och man känner stor framtidstro – så är det inte sällan precis tvärtom. Jag hoppas jag har fel. Media är fundamentet i vårt samhälle. Även media har sina förbättringsområden, vilket jag kan tycka bör vara just en fruktsam men idag en för torftig och sällsynt diskussion. Men att tro att det blir en dödsstöt i och med detta sammangående tror jag är förhastat.

Istället är det helt nödvändigt.

 

Nyheten idag:
https://nsd.se/nyheter/lulea/norrbottens-media-tar-over-pt-och-norran-nm5220461.aspx
https://nsd.se/nyheter/en-medieaffar-med-manga-vinnare-nm5220464.aspx
https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/ntm-koper-norran-och-pitea-tidningen/

För er som är riktigt medieintresserade så rekommenderar jag starkt deras branschmedia Dagens Media, men också utmärkta och intressanta program som Medierna i P1 och inte minst Mediepodden som Emanuel Karlsten och Olle Lidbom ger ut en gång i veckan.