Marlene Lindgren och Nina E Fyrsjö


Nina E Fyrsjö och Marlene Lindgren driver butiken Eriksson & Rönnquist i Gällivare. De där tunga dagarna som alla ibland har på sina jobb ägnade de till att drömma om att ha någon egen verksamhet. Gemensamt har de kärleken till vackra saker och inte minst drivet att serva andra. Så kreatören Marlene och den strukturerade Nina startade en livsstilsbutik och har nu också tagit in en eventverksamhet.

Hej Nina E Fyrsjö, vem är du?
– Jag driver sedan 2015 Eriksson & Rönnquist AB i Gällivare tillsammans med min kollega Marlene Lindgren. Fast nu har vi båda bytt efternamn sedan starten, men vi håller oss till vårt ursprungliga namn på företaget då det blivit så etablerat.

Vad gör Eriksson & Rönnquist, jag har hört att ni står på lite olika ben?
– Precis, Eriksson & Rönnquist startade med vår butik i centrala Gällivare. Man kan kalla det en livsstilsbutik där vi säljer kläder, heminredning, accessoarer, presenter och en del ätbart. När vi startade ville vi komplettera Gällivares handel med ett bredare utbud och har lagt mycket vikt vid att just ha ett unikt utbud och att möta alla kunder riktigt hjärtligt. Den finaste komplimang vi fått är när en kund utbrast “Att komma till er känns som att komma hem till någon man tycker om”.

– Hos oss är Marlene kreatören. Hon har ett fantastiskt fokus på färg, form och den lilla extra guldkanten. Jag är den som målar med stora penseln och som ser till att skapa lite struktur i vårt kaos. Men det vi har gemensamt är vår kärlek till vackra saker och inte minst att vi älskar att serva andra.

– Vår känsla för färg och form gjorde att vi redan från start också jobbat med att hjälpa andra företag med deras marknadsföring, både grafisk formgivning och att exempelvis få ordning på sina sociala medier. Sen när frågan efter en tid kom om vi även ville ta över verksamheten från ett tidigare eventföretag kände vi att det passade oss kanonbra. Så vi körde på. Det blir en bra mix av rätt liknande saker där vi både får variation i vår vardag och kan nyttja det vi är bra på till fler saker.

“Att komma till er känns som att komma hem till någon man tycker om”

Vad är det ni drivs av egentligen?
– Jamen vi drivs så klart av alla kunder vi träffar varje dag, de som ger oss positiv feedback och tycker att vi gör bra saker. Det är verkligen nummer ett, det som finns närmast. Men vi drivs också av att hela tiden få forma och utveckla vårt vardagliga arbete. Vi kan ofta ringa varandra sent en kväll och prata om nya idéer som kommit, då ska man ändå veta att vi redan tillbringat hela dagen med varandra. Tillfredsställelsen kommer så klart med de där idéerna som sedan blir bra när de genomförs. Och som så klart skapar ett lönsamt och hållbart företag.

Vi kan ofta ringa varandra sent en kväll och prata om nya idéer som kommit, då ska man ändå veta att vi redan tillbringat hela dagen med varandra.

Vad är er grej, vad är ni riktigt vassa på?
– Vi vill alltid få de som kommer in i vår butik, eller egentligen alla vi möter, att känna sig välkomna. Precis som när jag själv alltid vill känna mig välkommen när jag gör något eller kommer någonstans. Att göra det lilla extra utan att räkna kronor och ören är viktigt och faktiskt enkelt. Man måste lita på att det betalar tillbaka sig i att kunderna blir nöjda, eller betalar sig på något annat sätt i framtiden. Kanske redan i morgon. Eller ja, oftast faktiskt redan i kassan.

Att göra det lilla extra utan att räkna kronor och ören är viktigt och faktiskt enkelt. Man måste lita på att det betalar tillbaka sig i att kunderna blir nöjda eller på något annat sätt i framtiden. Kanske redan i morgon. Eller ja, oftast faktiskt redan i kassan.

Vad fick er att bli företagare den där dagen när ni drog i gång?
– Vi hade sedan tidigare jobbat tillsammans med näringslivsutveckling i Gällivare, då växte tanken och drömmen fram att starta en egen verksamhet. Vi såg något som saknades och bestämde oss för att prova att fylla den luckan.

– Det var däremot en lång process innan vi startade. Till en början var det mest som ett stående skämt de där dagarna som det var tungt på jobbet, som det är på alla jobb mellan varven. Ska vi inte starta vårt eget nu istället? Den där lekfulla tanken växte och efter ett tag hamnade planerna på papper. Till slut hade vi en affärsplan, ett lånelöfte och ett förslag på hyresavtal framför oss. Samma dag som vi skulle träffa vår dåvarande chef och säga upp oss skulle LKAB lämna besked om eventuella neddragningar. Det blev ett skakigt men ändå självklart beslut att köra vidare på vår plan.

Till en början var det mest som ett stående skämt de där dagarna som det var tungt på jobbet, som det är på alla jobb mellan varven. Ska vi inte starta vårt eget nu istället?

Har coronakrisen påverkat er verksamhet?
– Det har varit klart tufft, ändå känns som att krisen bara är i början här. Eventmarknaden är helt död på grund av den sociala distanseringen vi ska hålla oss till. Försäljningen i butiken har minskat, men vi kan ännu inte riktigt bedöma hur mycket. Däremot är det nog rätt säkert att det kommer minska ännu mer innan det vänder.

Har ni gjort några förändringar i era erbjudanden med anledning av denna situation?
– Vi erbjuder fri hemleverans inom orten och kan även skicka varor mot fraktkostnad. Vi har gjort samarbeten med andra företag, till exempel att man kan visa upp sitt kvitto att du fikat eller ätit hos en restaurang i stan och då få rabatt hos oss. Vi erbjuder kunder att boka egen tid i butiken innan vi öppnar om dagarna, ifall man vill vara säker på att inte behöva träffa andra.

Vi har gjort samarbeten med andra företag, till exempel att man kan visa upp sitt kvitto att du fikat eller ätit hos en restaurang i stan och då få rabatt hos oss.

– Som jag sa, det känns som att krisen är i sin början här, så varje dag spånar vi på idéer om hur vi kan förändra och förbättra verksamheten utifrån det läge vi är i. Finns det andra sätt att skapa försäljning och möta kunder? Kan vi jobba med alternativa digitala event? Många tankar är ännu i sin linda.

– Vi tror att många nya saker vi gör nu också kan bli en naturlig utveckling av vår verksamhet och vår service. Jag tror det är viktigt att försöka ha den blicken på allting, det vi gör och utvecklar nu kan vi bygga vidare på sen. Inte bara för de här kristiderna.

Hur ser du på alla stödåtgärder som kommit? Behövs det andra insatser?
– Det är bra att staten har agerat snabbt och konkret, nedsatta arbetsgivaravgifter och ersättning för sjuklönekostnader var bra. Det är direkta pengar in på kontot som också i stort sett sker per automatik med nästan ingen administration.

– Som företagare just nu går all kraft och tid åt att försöka vara kreativ för att upprätthålla försäljning och kundrelationer. Det är det viktigaste, att kämpa för att vara ett lönsamt företag. Stöd och bidrag är superviktiga för den kortsiktiga överlevnaden, men får inte ta fokus, tid och kraft från det egentliga uppdraget i företaget. Vi måste slita för att hitta nya sätt att skapa intäkter när försäljningen går ner, vi kommer ju heller inte kunna överleva på bidrag från statens åtgärder även om de är viktiga och välkomna. Vi måste fokusera på att göra saker på andra sätt och hitta nya intäkter tills det vänder.

När allt är som vanligt då, hur är det att vara företagare i din kommun?
– Det som direkt kommer till mig är hur många fina och patriotiska kunder vi har, kunder som ser värdet av att stötta lokala företag. Jag tror vi kommer klara oss igenom allt detta mycket med anledning av det. Det säger det mesta om att driva företag i Gällivare.

Tack Nina, men den där sista frågan: Hur mår Norrbotten, tycker du?
– Jag ser Norrbotten som ett stabilt län med naturtillgångar och industrier som gör att vi har en stadig basnäring. Sedan har vi driftiga invånare, vi är vana att många gånger få ta tag i saker själva då vi inte har ett stort utbud av varor och tjänster runt knuten.

– Ovanpå det så har vi natur och kultur som vi ännu starkare skulle kunna använda som vårt signum mot omvärlden. Det tycker jag vi kan göra bättre, att använda vår driftighet till att berätta för omvärlden om våra guldkorn för att öka turism och inflyttning. I och med krisen tror jag vi har ett läge för det.

– För det vänder ju, och folk vill börja leva normalt igen, då tror jag att vi kommer ha stora möjligheter att locka till oss besökare från övriga landet och våra grannländer. Till en början kommer det alldeles säkert upplevas som tryggare att besöka oss än att sätta sig på ett charterflyg till en turistort. Så då gäller det att vi är vakna och agerar.

 

Marlene Lindgren och Nina E Fyrsjö.

Här hittar du Eriksson & Rönnquist

Hemsida: www.erikssonronnquist.se
Facebook: facebook.com/erikssonronnquist och facebook.com/erikssonronnquistmarknadsforingoevent
Instagram: instagram.com/erikssonronnquist och instagram.com/byerikssonronnquist
Ort: Gällivare
Kommun: Gällivare kommun

_____

Är du intresserad av att vara med och berätta din historia eller har du tips på företagare du vill läsa mer om? Hör av dig till johan@johansjokvist.se.

Vill du vara med och heja på “Hur mår Norrbotten?”

Swish: 070-227 52 10
Bankgiro: 200-4703 (Johan Sjökvist AB)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *