He börja med såna där serverhallar. Som alla ville ha. Luleå var de som lyckades få Facebook att inse att det är här man skulle bygga sitt första datacenter utanför USA. Vid polcirkeln, nästan i Ryssland – eller ”in the Arctic” som internationell media berättade om det. Då den största IT-nyheten Sverige någonsin fått ut internationellt, sades det. Fakta var också att när Facebook gick online, jag tror det var i juni 2013, så fördubblades Sveriges internettrafik på ett par sekunder. Jag har skrivit om Facebooks verkliga betydelse för Luleå och Norrbotten (och Sverige), och jag har skrivit om regionens högst framåtlutade marknadsarbete i The Node Pole som tog vid. Länkar till dessa i kommentarerna. Men!
Men Norrbotten fattade att om man ska komma någonstans måste ekosystemet sitta ihop och vara relevant. Framförallt måste det initieras och byggas. Där är akademi och forskning helt avgörande. Det startade med att en regional datacenterstrategi togs fram, och den gjorde Tor Björn Minde. Den målade tydligt bygget av ekosystemet som avgörande för oss själva, men också utåtriktat.
Tor Björn sa tidigt om betydelsen och den akademiska kopplingen, ungefär: ”Innan Facebook investerade i Luleå fanns det två som forskade på något närliggande som Big Data eller liknande, idag är det tjugo.” Mitt ’tjugo’ sitter inte riktigt i minnet, vi pratar 2015-2016 någonstans. Det kanske var femton eller något annat, men poängen är att i allt brus om att ett datacenter drar kopiösa mängder el och att ingen jobbar där, där det första är sant på sina sätt och det andra för numera Metas datacenter i Luleå är ren okunnighet och hörsägen.
Ett nytt elektrostålverk i Luleå kommer att dra åtminstone 8, kanske 12, gånger så mycket el som Metas datacenter gör- om det räcker – som en jämförelse och utan värdering.
Det har gått 10 år. RISE ICE Datacenter och annan kopplad forskning på Luleå tekniska universitet är och har varit en enormt viktig del i den internationella utvecklingen av hur vid processar och lagrar data i världen, till digital infrastruktur. I allt från kylning, energieffektivitet och till praktiska tester av restenergiers möjligheter.
Är stolt att ha varit med på starten på den resan, även i mindre former och mer i insäljningsledet av hur viktigt det är att akademin är med och drar, och blir relevant. Som i RISE ICE Datacenter och Tor Björn med kollegors jobb och stora internationella samarbete genom åren.
Jag vet inte hur många studiebesök vi haft bara de första åren, ministrar och internationella delegationer.