Kim Niemi, Bilab


BILAB i Luleå har gått från att serva och repa Volvo och Mazda med pappa Roger som grundare till att på några år etablerat sig som försäljare av Mazda i Luleå och Norrbotten. Ett familjeföretag där Kim Niemi städat, skruvat däck, mekat med bilar och nu ansvarar för försäljningen. BILAB har snabbt gjort sig ett namn i Luleå med stort fokus i sitt lokala engagemang där bland annat ishockeyn ligger varmt om hjärtat för hela familjen.

Hej Kim Niemi, vem är du?
– Jag är Kim Niemi och håller på med bilförsäljningen i familjeföretaget Roger Niemi BILAB. Jag har varit med här i 13 år och har gått hela vägen. Jag har suttit i kundmottagningen, städat, skruvat i verkstaden och jag har bytt däck. Idag är jag säljansvarig och sköter det mesta av vår försäljning.

Vad gör BILAB?
– Vi är ett familjeföretag som sedan 2006 haft bilverkstad med specialisering på Volvo och Mazda. Från början har vi jobbat hårt för att bli bäst i Norrbotten på service och reparation av Volvobilar. Sen flyttade vi under 2013 till nya moderna lokaler för att möta marknadens krav på hur en modern fullserviceverkstad ska fungera, och strax efter det blev vi också ackrediterade av Swedac för släcka 2:or från besiktningen.

– Under 2016 började vi fundera och planera för att ta oss ett steg till och i början på 2017 fick vi äntligen starta ett nytt kapitel i vår historia när vi slog upp dörrarna till vår nya anläggning som Luleås återförsäljare av Mazda. Det har varit en otroligt rolig resa och jag tycker att vi som ett litet familjeföretag på några år verkligen satt Mazda och oss själva på kartan i både Luleå och Norrbotten.

Jag har suttit i kundmottagningen, städat, skruvat i verkstaden och jag har bytt däck. Idag är jag säljansvarig och sköter det mesta av vår försäljning.

Vad är det du drivs av?
– Jag tror jag drivs av ungefär samma saker som de flesta andra. Vi ska alltid göra bra saker, vi ska alltid försöka utveckla oss och göra nya saker eller det vi gör på nya sätt. Men vi ska verkligen alltid sträva efter att göra allt lite bättre.

Att sälja bilar är ni som inte ensam om, så hur sticker ni egentligen ut?
– Vi försöker alltid göra vårt bästa i varje enskild situation, oavsett om vi ska sälja en ny eller begagnad bil eller om vi bara ska göra en enkel service på en biltyp vi servar tio gånger i veckan. Men det gäller samma sak om vi har en bil med något fel som är rätt komplicerat. Alltid vårt bästa för kunden.

– Vi tror på trygghet. Alla vill vi ha trygghet när vi köper någonting. Vi försöker visa att det är tryggt att handla med oss genom vårt sätt att vara och inte minst vårt lokala engagemang. Att vara lokala känns viktigt och vi försöker synas mycket i olika sammanhang. Vi sponsrar hockeyn som sådan, då spelar det ingen roll om det är kvinnor eller män som spelar, vi jobbar också exempelvis tillsammans med VildaKidz. Lokalt engagemang både känns och är viktigt. Jag känner varje dag att det visar sig.

Lokalt engagemang både känns och är viktigt. Jag känner varje dag att det visar sig.

Vad fick er att bli företagare den där dagen när ni drog i gång?
– Det var min pappa Roger som startade allt detta redan 2006. Han har alltid varit en stor förebild för mig och vi har varit med honom sedan vi var rätt unga. Jag tänker att om jag bara gör allt hälften så bra som pappa så är jag nöjd.

Jag tänker att om jag bara gör allt hälften så bra som pappa så är jag nöjd.

Har coronakrisen påverkat er verksamhet?
– Vi märker av lite mindre spring i bilhallen men annars rullar det faktiskt på ungefär som vanligt. Vi får vara väldigt tacksamma för det, det är många som har det tufft just nu. Jag tror verkligen att våra fina relationer med våra kunder och samarbetspartners gör att vi är med även gånger som de här när köpkraften går ner en del.

Har ni gjort några förändringar i era erbjudanden med anledning av allt det här?
– Vi har börjat med hemleverans av bilar till hela Sverige. Det har varit jättebra respons på det. När man köper sin bil så levererar vi den kostnadsfritt till dörren oavsett var du bor i landet.

Hur ser du på alla stödåtgärder som kommit?
– Stödprogrammen som kommit är bra, man kan alltid önska enskilda förbättringar men i grund och botten så är jag tacksam över att vi bor i Sverige som har en regering som hjälper folk och företag. Det viktiga är att vi lyckas hålla hälsan så god som möjligt samtidigt som ekonomin klarar sig så bra det går.

Tack Kim, men det här med Norrbotten då, hur mår vi?
– Norrbotten är vårt hem, jag tror och hoppas att folk ser på oss som varma men lite tystlåtna hårt arbetande och rättvisa människor. Vi är godhjärtade och vi hjälps åt när det behövs. Vi gillar raka rör och tar ansvar för något mer än bara för oss själv. Så vill jag själv att människor ska se på mig, och jag tror att det är så vi norrbottningar är.

 

Här hittar du Roger Niemi BILAB

Hemsida: www.bilablulea.se
Facebook: facebook.com/RogerNiemiBilab
Ort: Luleå
Kommun: Luleå kommun

_____

Är du intresserad av att vara med och berätta din historia eller har du tips på företagare du vill läsa mer om? Hör av dig till johan@johansjokvist.se.

Vill du vara med och heja på ”Hur mår Norrbotten?”

Swish: 070-227 52 10
Bankgiro: 200-4703 (Johan Sjökvist AB)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *