Pia Huuva


Pia Huuva har 22 år som företagare i ryggen. Sista sex somrarna har hon utvecklat och drivit Restaurang Utblick på Luppioberget utanför Övertorneå. Nu har hon gått vidare från det och i lilla Liehittäjä med nio invånare, fem företag och tjugotvå bastun skapar hon med Utblick Huuva Hideaway upplevelser med fokus på maten, naturen, råvarorna, kulturen och storytelling kring den arktiska, tornedalska och samiska vardagen och historien.

– Den där blicken, handslaget, värmen och berömmet är värt mer än pengar. Intäkter är det vi mest pratar om, och de måste ju komma in. Men det är de där stunderna som får en att växa både som person och företagare.

Möt Pia Huuva i ett samtal om hennes företagande, besöksnäringen, dagens kristider och om hur Norrbotten mår.

Hej Pia Huuva, ägare av Utblick Huuva Hideaway, vem är du?
– Jag är en passionerad och idérik konceptutvecklare med 22 år som företagare. 10 år av dessa har jag varit inom besöksnäringen i Swedish Lapland. Jag driver Huuva Hideaway som är både boende och samiska upplevelser i den lilla skogssamebyn Liehittäjä. Där är vi nio invånare, fem företag och tjugotvå bastun. Jag har också sex sommarsäsonger mellan 2014 och 2019 bakom mig där jag drivit och utvecklat White Guide-omnämnda Restaurang Utblick på Luppioberget utanför Övertorneå.

– Jag har bott i Skellefteå, Gustavia, Fjällnäs, Genarp och Östersund, och jag har hunnit med att jobba som truckförare, formgivare, jag har haft en designbutik, varit produkt- och konceptutvecklare, affärsrådgivare, processledare och framtänkare som jag kallar det.

Vad är det du drivs av?
– Ja men jag vill förändra genom att se möjligheter där andra ibland ser hinder, och jag vill titta runt hörnet och verkligen vara en framtänkare. Den viktigaste insikten jag fått genom åren är att möjligheterna ökar om man har respekt och förståelse för att vi är olika och vill olika saker.

Vad gör Utblick Huuva Hideaway?
– Efter att vi stängde dörrarna och lämnade anläggningen på Luppioberget efter förra sommaren 2019 var min vision att förädla och på något sätt skala upp konceptet Utblick till en ”Pop-Up restaurang” på ett eller flera ställen i Norrbotten. Fast med samma anslag, värdegrund, crew och schysst mat.

– Men innan dessa tankar kommit i mål under hösten landade nya möjligheter och förfrågningar, som har lett till att jag under vintern helt enkelt fusionerat ihop Utblick med Huuva Hideaway. Gamla kontakter och nya bekantskaper, brainstorming och innovativt tänkande har gjort att jag och företaget siktar om. Vi tar oss an nya utländska marknader, nya gäster och nya målgrupper. De som vill uppleva och ta del av Tornedalen, naturen, kulturen, råvaror, måltidsupplevelser och storytelling om vår arktiska, tornedalska och samiska vardag och historia.

– Med Restaurang Utblick startade vi 2018 det nya konceptet Guidade Smakvandringar där mellan två och tolv gäster följer med en guide på en enklare vandring med storytelling och smaksaker. Från sommaren nu i år är det nya småskaliga konceptet Samisk-Tornedalsk Utomhusrestaurang ”Utblick mitt i skogen” en del av Visit Swedens kampanj ”The Edible Country”. Man deltar i, lagar, smakar och upplever naturen som matsal och skafferi tillsammans med guide och kock.

Vad är er grej, vad är ni riktigt vassa på?
– Vi är värdskapet. Värdskap, omsorg om detaljer och helhet, tänka nytt, schyssta råvaror, smaksaker, riktig storytelling om råvarorna, natur, historia, Tornedalen och den samiska kulturen i samband med utomhus-upplevelser och samtalen runt långbordet i pörtet. Det är vi, att i mötet med människor stolt förmedla det finaste och bästa.

”Det är vi, att i mötet med människor stolt förmedla det finaste och bästa.”

Vad fick dig att bli företagare den där dagen?
– Jag var nog nyfiken på mina egna förmågor och hur det skulle kännas att lyckas med det nya och annorlunda, ja lyckas med helheten som man ser framför sig. Sen var det så klart också möjligheten att göra enligt mitt eget huvud, mina visioner och idéer. Att få lägga sitt eget pussel med framtidsmöjligheter och göra sånt där som det inte fanns plats för eller som inte så många andra hade tänkt eller gjort innan.

– Jag drevs och drivs ännu av att få förverkliga mina visioner, idéer och mitt sätt att göra det. Jag tror till exempel att idrottare har någon liknande drivkraft, att testa orörd snö, en ny stavhoppsteknik och fokusera på hur man i sin inre TV kan se resultatet. Det är skräckblandad förtjusning, kicken finns nog i att klara av det när nog inte alla trott att det ska gå.

Vad krävs då tycker du?
– Det krävs mod, ihärdighet och några trygga människor i ens närhet som peppar och får en att orka. Det tror jag är viktigt, det där med människor runt en man är trygg med. Men det är som med forskare, de testar och misslyckas fler gånger än de lyckas. Men så fortsätter man framåt trots att det tidvis är svårt, tungt och ensamt. Visst är det så ibland.

”Det krävs mod, ihärdighet och några trygga människor i ens närhet som peppar och får en att orka.”

– Den där känslan när det funkar och när folk, gäster och kunder på olika sätt uppskattar det man som företagare åstadkommit, det är den största drivkraften. Den har fått mig att trots svårigheter, oro, rädslor och trötthet fortsätta att vandra min väg.

Har coronakrisen påverkat er verksamhet?
– Det har varit ekonomiskt slitsamt på grund av avbokningar och förlorade intäkter så klart. Men, i nöden är idéerna som livligast. Att ta ut riktning och förflytta sig är bra mycket bättre än att sitta still och självdö. Reflektion och att tänka framåt är både nödvändigt och bra att ta sig tid till.

– För min del har jag bjudit in mitt kontaktnät till kreativa digitala möten för att med andra hjärnor kunna lägga framtidspussel kring vilka behov och möjligheter som finns. Det har hållit mitt humör och ångan uppe, och det har faktiskt lett till både nya samarbeten, insikter och produkter.

Hur ser marknadsläget ut nu om du skulle jämföra det med samma tid förra året?
– I vårt fall har mars till maj oftast varit intäktslöst, men istället har vi då haft bråda dagar med rekrytering och planering inför våra sommarsäsonger. Då har vi haft våra intäkter, under cirka tre månader. I år har vi ett nytt och annat läge, bokningar och möjlighet till intäkter som plötsligt bara försvann. Snopet är väl ordet jag vill använda. Men jag använder tiden till att planera och rigga för resten av året. Både på kort sikt inför sommaren nu men främst med långsiktigt fokus inför vintersäsongen som kommer både detta och nästa år. I besöksnäringen är det alltid rätt långa planeringshorisonter. Skillnaden idag är att mina förhoppningar är större och sträcker sig längre fram nu än förra året vid den här tiden.

Har ni gjort förändringar i era erbjudanden med anledning av denna situation?
– Ja, vi öppnar en småskalig utomhusrestaurang med ett unikt koncept, ett bord under bar himmel med plats för max tolv personer. De deltar aktivt i att tillsammans med guide och kock laga mat från lokala råvaror och skogens skafferi i säsong. Vi siktar på öppning 28 maj men är realister och förflyttar och justerar såklart efter rådande omständigheter. Kanske blir det inte förrän i juli…

– Utan intäkter inget företag så visst har vi räknat och kalkylerat kring vad som är lägstanivå för att överleva, och hur vi i detta läge kan värdera och prissätta våra produkter för en svensk målgrupp som också är stukad ekonomiskt när det kommer till sommar och semester.

Hur ska man se på de stödåtgärder som kommit? Behövs det andra åtgärder?
– Som företagare är kärnan att utveckla, effektivisera och förvalta verksamheten för kunder, medarbetare och sig själv. Det ligger ett ganska stort arbete med administration på företagare redan sedan tidigare. Att hålla sig ajour med alla stödpaket, skyldigheter och möjligheter tar tid och är knivigt att hinna och orka med.

– Jag har pratat med andra företagare på olika platser i Sverige och hör hur tufft det är. Någon har gett upp sina försök att parallellt med att försöka överleva och innovera nya affärsmodeller orka sätta sig in i det som händer dag för dag. Nu finns förutsättning för praktisk hands-on hjälp av näringslivets vänner. Det är bra för att räta ut alla frågetecken men också att ha någon att dela sina tankar och oro med. Övertorneå kommun samarbetar med NyföretagarCentrum och har ett rådgivningserbjudande för företagare. Det är jättebra!

Okej, om vi går tillbaka till när allt är som vanligt. Hur är det att vara företagare i din kommun?
– Att vara företagare i en liten kommun är både enkelt och svårt. För egen del har jag ibland sneglat på andra kommuner och tänkt att det kanske skulle vara lättare att driva verksamhet där. För att man på olika sätt förenklat och underlättat för företag att utveckla och komma med nya saker, man lyssnar aktivt, uppmuntrar kontakter och samarbeten mellan företagare och politiker för att tillsammans ta fram de bästa planerna för framtiden. Nu är jag ju patriot och älskar den plats jag kallar hemma och som är resursen och förutsättning för mitt företag, så jag blir kvar här, i Övertorneå.

”Nu är jag ju patriot och älskar den plats jag kallar hemma och som är resursen och förutsättning för mitt företag, så jag blir kvar här, i Övertorneå.”

– När sakernas tillstånd är tillbaka till en ny normalitet hoppas och tror jag att fler politiker, tjänstemän och kommunmedborgare i Övertorneå och över allt annars har fått ytterligare förståelse och en tydligare bild av att företaga inte är glassigt. Utan det är hårt och ofta uppoffrande arbete och är också vad stora delar av samhället vilar på. Vi skapar arbetstillfällen, kommunala skatteintäkter, infrastruktur och vardag. Ekvationen tillsammans är och tror jag kommer vara ännu viktigare i framtiden.

Tack för din tid Pia, men en sista fråga: Hur mår Norrbotten, tycker du?
– Norrbotten har fått bättre självförtroende och vår image har laddats rejält de senaste fem tio åren. Mycket tack vare omvärldens intresse och faktiskt till och med förälskelse i Norrbotten som besöksmål. När vi själva förmedlar till barn, grannar, kompisar och familj att vi bor på en bra plats blir det en självuppfyllande profetia.

– Skillnaden från tidigare tycker jag är uppfattningar när Norrbotten och människor nästan förminskades. Till viss del sågs vi som tärande, lantisar och som grovisar på en gudsförgäten plats långt bort från ära och redlighet. Att det är helt fel fattar ju vi alla här. Tack och lov är den nya bilden och uppfattningen mer och mer baserad på hur mycket kunskap, resurser, magi och fantastiska människor Norrbotten har.

– När våra gäster från när och fjärran tackar oss för att de får ta del av vår unika plats, uppleva orörd natur, andas frisk luft, se himlen och horisonten, lyssna och lära sig om vår historia och kultur och hur vi gör vårt bästa för att leva med och i respekt för medmänniskor och natur, ja då växer vi. Jag tror det är en del av vad som skett.

– För att vi tillsammans ska få besöksnäringen på banan och tillbaka som länets viktigaste framtida basnäring efter corona är mitt förslag att politiker, tjänstemän och företagarnas vänner över hela fronten får i uppdrag att skaffa sig en mentor eller coach inom besöksnäringen. Att få förstahandskontakt och verkligen prata med en företagare för att förstå på djupet och bredden vad som behövs och hur vi verkligen kan kraftsamla för att få hjulen att snurra igen.

”Den där blicken, handslaget, värmen och berömmet är värt mer än pengar.”

– Den där blicken, handslaget, värmen och berömmet är värt mer än pengar. Intäkter är det vi mest pratar om, och de måste ju komma in. Men det är de där stunderna som får en att växa både som person och företagare.

Tack så hemskt mycket Pia, jag tror de där fina orden får avsluta…
– Nej, jag vill också hälsa dig norrbottning att vara stolt och sträcka på dig och fortsätta på den inslagna vägen med att peppa, lyfta och hjälpa varandra! Som jag precis sa, det är de där stunderna som får en att växa. Både som företagare och som norrbottning.

 

Här hittar du Pia Huuva och Utblick Huuva Hideaway

Hemsida: huuvahideaway.com
Facebook: facebook.com/huuvahideaway/
Instagram: instagram.com/huuvahideaway/
Ort: Liehittäjä
Kommun: Övertorneå kommun

_____

Är du intresserad av att vara med och berätta din historia eller har du tips på företagare du vill läsa mer om? Hör av dig till johan@johansjokvist.se.

Vill du vara med och heja på ”Hur mår Norrbotten?”

Swish: 070-227 52 10
Bankgiro: 200-4703 (Johan Sjökvist AB)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *